måndag 17 februari 2014

Recept: Ministersoppa

Det här inlägget skrivs på begäran :)

Jag har några recept med mig hemifrån som sitter i ryggmärgen för att jag gjorde dem ofta tillsammans med mamma. Många av dem är sådana som jag inte gör längre (t.ex. kycklingwok :P), och vissa har halvt fallit i glömska eftersom jag bara inte gjort dem på länge. Häromveckan blev jag dock grymt sugen på mammas ministersoppa, så jag efterlyste recept av min syster, och samma dag vankades det soppa ^^ Eftersom soppor är typisk vintermat, och dessutom billig sådan, så tänkte jag dela med mig av receptet. Det är tyvärr inte veganskt eftersom det innehåller smältost, men om nån vill pröva göra det med sour supreme eller annan ersättning så lyssnar jag gärna på erfarenheter!

Innas mammas ministersoppa

Bild: http://bestclipartblog.com/clipart-pics/soup-clip-art-13.jpg
(För jag glömde att fota)


Du behöver:
  • 2-3 röda (eller gula) lökar 
  • 2 vitlöksklyftor 
  • 4-5 slantade morötter 
  • 1 (litet) blomkålshuvud 
  • Oregano, svartpeppar, basilika (jag brukar lämna bort basilikan)
  • 2 buljongtärningar (eller motsvarande mängd pulver)
  • 1 paket smältost 
Gör såhär (Text helt fräckt kopierad och anpassad enligt instruktioner av J. Wilhelmsson):
Fräs lök o vitlök i olivolja tills det fått färg, häll på vatten (mängden beror på kastrullstorleken och hur mycket soppa du gör) och lägg i morötterna, kryddor och buljong. Låt koka tills morötterna nästan är genomkokta, lägg i blomkål. Låt småputtra tills alla grönsaker är mjuka, lägg sedan i smältosten o stäng av plattan.



Kräver en rätt stor kastrull, och räckte åtminstone för mig till 4 stora portioner soppa. Passar bra med ett gott rågbröd till :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar