torsdag 27 februari 2014

Recept: Fröknäcke

Här receptas det åt höger och vänster ;)

Det här receptet hittade jag i min systers blogg, och efter att ha själv prövat på det insåg jag att det var i stort sett direkt taget från mjölpaketet, så jag tänker inte ens börja känna mig som om jag stjäl ;) "Smeten" görs på under 5 minuter, och sen är det bara att vänta i 30-45 minuter på att det gräddats i ugnen. Busenkelt, och mycket godare än vanligt knäckebröd!

Du behöver:


  • 2 dl majsmjöl
  • 1 dl solrosfrön
  • 1 dl linfrön
  • 2 dl kokade vatten
  • ½ dl olja (jag brukar ta olivolja)
Enligt påsen ska man också han fänkålsfrön men det gillar jag inte, och enligt systers recept ska det salt och sesamfrön ovanpå ännu, men jag har inte haft sesamfrön hemma och undviker att salta i onödan, så det har jag lämnat bort :)

Gör såhär:
Blanda allt!


Det blir en ganska lös "massa", och jag brukar använda en slickepott för att breda ut det så tunnt det bara går på ett bakplåtspapper. Sedan in i ugnen på 150 grader i ca. 30-45 minuter. Ju längre, desto knaprigare!


Det kommer bubbla rätt mycket om oljan, det är normalt :) Jag prövade förresten att göra receptet med 1 dl rismjöl och 1 dl majsmjöl en gång, eftersom jag hade köpt rismjöl i misstag en gång, men det gick Inte :P Så köp rätt mjöl!

När det är klart tar du ut plåten, låter det svalna och bryter det sedan i bitar. Om man vill ha jämna bitar kan man säkert skära fåror före ugnen också, men jag tycker det är lite charmigt med ojämna bitar ;) Håll till godo!



1 kommentar:

  1. Tack för det receptet! Det här ska definitivt prövas. Låter så enkelt och mumsigt. ^^

    SvaraRadera