tisdag 4 juni 2013

Recept: Innas vardagssemlor

Eftersom bröd är något jag gör hemma med jämna mellanrum tyckte jag att det vore en idé att dela med mig av mitt enkla recept när jag nu en gång bakat idag :)


Okay, så här är grundreceptet:
  • ½ l degvätska
  • 25 g jäst
  • Ca. 1 kg mjöl
  • Ca. 1 tsk salt
...det är alltså det absolut nödvändiga. Dock tycker jag att hembakat bröd som bara är gjort på mjöl ofta smakar... well, mjöligt, och dessutom blir det så väldigt mycket tom energi. Plus att min IBS-mage ofta gnäller över bröd, vore det då sedan råg- eller vetebröd.
SÅ - Mitt grundrecept blir ofta något åt dethär hållet:
  • ½ l vatten
  • 25 g jäst
  • 1 msk olja
  • 1 tsk honung
  • 1 tsk salt
  • Nån dl havregryn
  • Nån dl råggryn
  • ½ dl solrosfrön
  • Några msk linfrön
  • Några msk hampafrön
  • Mjöl så att degen känns smidig (kanske drygt ½ kg, aldrig mätt)
Det kanske ser väldigt omständigt ut för vissa, men jag är en sån som har pippi på frön och nötter (eftersom de är naturens underbarn..!), så jag dem alltid i skåpet. Dessutom är det roligt att få slänga i lite allt möjligt i degen :)

Mät upp 37-gradigt vatten (lika varmt som ditt finger), och lös upp jästen, saltet och honungen. Går lika bra med socker, men jag har det rätt sällan hemma, och det är bara näring till jästen som går åt under jäsningen i vilket fall som helst. Ha i oljan, och blanda sedan i vad allt du nu vill ha med i degen! Hampafrön är ett nytt påhitt för mig, inspirerat av Selina (nu hittar jag inte just det inlägget jag sökte efter...), tydligen är hampa helt fantastiskt ur näringsinnehåll, så jag har börjat trycka in det i mysli och bröd då jag minns :)

Ha sen i så mycket mjöl som det känns att degen behöver. Jag brukar blanda olika typer av mjöl, såsområgmjöl, speltmjöl, havremjöl och vetemjöl. Ju mindre vetemjöl du använder, desto nyttigare blir brödet (eftersom vete inte har särskilt mycket näring i sig), men desto mindre fluffigt blir det också :) Läste nånstans att man borde ha 1/3 vete i matbröd för att jästen ska orka lyfta det.

Sen ska brödet jäsa under bakduk i ca. 1 timme, på lite varmare plats om du har en sån (har du ett skåp ovanför din kyl är det ett hett (höhö) tips). Sen bakar du ut brödet enligt egen smak, jag brukar göra det till semlor, och då blir det 16 stycken. Sen ska det jäsa vidare under duk i ca. 30 minuter, och sedan in i ugnen på ca. 175 grader celsius, i... hmm, kanske 25 minuter? Jag mäter aldrig sånt, utan tar ut dem då det känns bra. Kolla ofta så du inte bränner dem, bara.

Tyvärr blev denhär satsen ganska "stabbiga" (:P) eftersom jag inte använde särskilt mycket vetemjöl, och då bara fullkornsvetemjöl). Och de ser pyttesmå ut, men de är nog som en liten handflata :)

Nån kostnadsberäkning har jag inte gjort eftersom det vore halft hopplöst med tanke på att jag aldrig mäter nåt, och dessutom finns det åtminstone inte i min närhet nåt motsvarande köpisbröd att jämföra med, då jag bara använder ekoråvaror. Men i längden är det billigare för min plånbok, har jag märkt, och så vet jag att det inte finns nåt onödigt shait i det, som det mesta köpisbröd ju gör!

Detvardet! Mitt dagliga bröd, ge mig ikväll!!!
//Inna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar