onsdag 12 juni 2013

Foodhaul

Som den narcissistiska jävel jag är tänkte jag passa på att skriva lite om mig själv. Jag blev nämligen inspirerad av min Pilatesguru, som allt som oftast videobloggar om sina matinköp, och i ett ögonblick av tristess och egoism blev det såhär. Sådär som ett sidospår passar jag på att tipsa lite om veggoprodukter :)

Dethär kom jag hem med idag:
  • Havremjölk, som jag har i té, kaffe och till flingor
  • Hasselnötsdricka! Dethär har jag inte sett förr, så det måste ju förstås testas! Och är det odrickbart går det säkert att göra smoothie av det. Häromveckan, då jag insåg att jag har en enorm burk hampaproteinpulver i skåpet, gjorde jag en chokladsmoothie på havremjölk, banan, proteinpulver, stevia och kakao. Ooooooooomnomnom!
  • Organiska ekobananer
  • En stor påse mandlar. Ja, icke-ekologiska, för nötter är dyra redan som det är, och jag är storkonsument av nötter.
  • Tartex med chilismak. Det här är en Hit för alla veganer och vegetarianer, men ofta rätt okänt bland köttätare. Det är alltså en typ av vegetarisk pastej på tub som finns i alla möjliga smaker. Mina favoriter är chili, soltorkad tomat och rosépeppar. Alla är eko.
  • Avocado. De senaste dagarna har det blivit avocado och karelska piroger till lunch.
  • Soyajoghurt. Häromdagen såg jag förresten att Oatly kommit ut med en joghurtsprodukt som de kallar "Havregurt"! Fjantigare namn får man ju söka efter, men den var helt ätbar. Tyvärr finns det vaniljarom i den, så den funkar sämre som sås i salt matlagning.
  • Svarta vinbär. Jag äter ofta tinade bär med nötter och honung som efterrätt om jag är snål på nåt sött.
  • Eko-paprikor. Paprika är en grönsak jag tagit som vana att alltid ha i kylen, för det är så enkelt att klämma in den lite var som helst.
  • Ekoäpplen, små och naggande goda.
  • Ekosallad. Vanligtvis brukar jag vara girig och köpa vanlig sallad, men det fanns ekosallad för halva priset, så jag bara måste ju :)
Det blev mest "tillbehör" och inte så mycket "riktig mat" vid den här vecko-shoppingen, men jag råkar ha de flesta basvarorna hemma - bröd, potatis och sånt. Det jag ännu hade behövt var senap, kikärter och gröna linser, men de får man inte som eko på Minimani, så det blir en sväng via ekosoppi imorgon. Sådär i allmänhet kan jag säga följande om de större marketarnas ekoutbud i Vasa: Minimani klår de flesta då det kommer till grönsaker och frukt, men från Citymarket i centrum får jag så gott som alla mina torrvaror. Då är jag hemskt sällan till Prisma och Stenhaga, nån dag får jag ta och göra studiebesök dit ;)

//Inna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar