torsdag 13 juni 2013

Om att äta upp sina ord

Efter gårdagens skriverier, där jag bl.a. skrev att Vasa bästa ekoutbud finns i Centrums CM och vid Minimani (förutom Ekosoppi, då), så fick jag för mig att ta en promenad till Prisma idag. Sådär, för att jag hade en ledig dag, för att jag var nyfiken, och för att jag ändå ville på promenad.
Nå, nu kan jag både konstatera att jag är trött i fötterna och att jag nog varit allt för snabb med mina ord!

...För jag tänkte ju tappa hakan då jag såg Prismas fruktdisk. Och grönsaksdisk. Aaah! varför är jag inte till Prisma oftare?! Där fanns en massa underbarheter som jag gärna skulle plockat i korgen direkt! Dock försöker jag ju hålla i slantarna den här månaden, och leva på lite mer lokala och billiga råvaror. MEN poängen vara - Prisma är en pärla :) Också då det kom till torrvaror fanns det massor med ekoprodukter. Dock ska det nämnas att Pirkka (dvs. Keskos eget märke) nog är en föregångare då det kommer till eko, och dem hittar man förstås inte vid Prisma, som hör till S-kedjan.

Disclaimer, förresten! Jag råkar vara anställd av Kesko sedan ish 5 år tillbaka, och är därför säkert lite jävig. Samtidigt vill jag nämna - såhär i tider då bloggreklam diskuteras flitigt - att jag inte får betalt från nån för att säga nåt varken positivt eller negativt på den här bloggen. Det här är mina åsikter, bara.

Är det fler än jag som blir helt salig av att handla mat, förresten? :D Jag får säkert likadana kickar inne vid Ekosoppi som andra får på H&M och Gina. Skulle jag inte ha en budget att hålla mig till, och en flytt på kommande, så skulle jag säkert göra av med hela semesterlönen på Chiafrön, lucumajauhe, torkade bär, avocadoolja, och andra märkliga matvaror. Ooooj, jag har så skoj då jag handlar mat ^^ Nå, helt tomhänt kom jag ju inte hem idag heller trots att jag veckohandlade igår, och jag hittade en del så spännande grejor att jag måste dela med mig av dem!

För det första: "Sojabönaflingor"! :D Den haltande översättningen till trots så var jag ju tvungen att pröva dethär. Det är alltså bara rostade och typ tillplattade (?) sojabönor (eller enligt paketet; "rosta sojabönan"!) som man kan använda istället för nötter eller bönor i typ sallader och grytor och sånt. De behöver inte kokas eller sköljas. Ifall de är nåt att ha så meddelar jag om det!
Sedan hittade jag S-kedjans version av Alpros soyajoghurt, och den var billigare än Alpros, så den ville jag pröva! Jag har ändå gjort en helt ljuvlig mysligblandning som ska ätas upp...
Vidare: Jag har aldrig sett dethär förr, och jag vet inte ens vad produkten heter. Granovita? Eller är det märket? In any case så är det nån typ av smörgåspålägg gjord på solrosfrön, och i dethär fallet också tomatpuré. Det fanns i flera smaker, och den här var vegansk, så jag tänkte att det kanske vore värt ett försök? Den enda skräpiga ingrediensen var glukossirap, annars bara en massa braigheter.
Slutligen hittade jag också en veganmjölk som jag inte hade med i min stora veganmjölksutvärdering: Rainbows ekologiska sojamjölk. I samma serie fanns också både ris- och havremjölk, men de var inte ekologiska. Nåja, Heja S-kedjan, antar jag!

Det var det. Eller ja, jag köpte också surskorpor, men de var inte så speciella...
Men en sista grej, mest som en varning - ifall ni ser den här produkten, låt bli att köpa den.
...för den smakar skiiiiiit! Det är alltså en vegansk färskost, och jag köpte den för nån vecka sen för att jag minns att jag nån gång köpt en smaksatt variant av samma märke som var riktigt god. Men den här smakade riktigt ärligt bara apa. Dyr var den också. Jag har blandat i lite vitlök och kryddor i min för att se om det skulle hjälpa, och det gjorde den... tja, ätbar, men verkligen inte prisvärd. Dessutom var jag så exalterad över att hitta veganska varor att jag inte kollade innehållsförteckningen, och där var bara bajs, bajs och bajs. Verkligen inget att rekommendera.

Hevanuhe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar