onsdag 19 juni 2013

Recept: Brända Midsommarmandlar

Dethär receptet är egentligen helt ur säsong, för jag tycker åtminstone att hela min lägenhet doftar mycket mera midvinter än midsommar just nu - men eftersom det är mitt recept så kallar jag det vad jag vill ^^ Dessutom finns det otvivelaktigt något väldigt somrigt med brändla mandlar, eftersom jag kopplar ihop det väldigt starkt med Medeltidsveckan på Gotland. Mmmmmmh. Nåja, här kommer alltså ett alternativ till godis inför den kommande Midsommaren!

En enorm sats :)


Du behöver:
  • 2 dl farinsocker
  • 150 g nötter (mandlar är det klassiska, men cashewnötter är också mumsiga)
  • ½ tsk svartpeppar
  • ½ tsk kanel
  • ½ tsk nejlika
  • ½ tsk kardemumma
Jag gjorde två satser, och en av dem med vanligt socker eftersom jag är dum i huvudet och inte hittade farinsockret till en början ;P Men bägge funkade fint. Och om du kan, använd hela kryddor som du själv mal i mortel, men annars funkar nog färdigmalet. Och det kan hända att det skulle gå med lite mindre socker - eller så mätte jag själv bara dåligt.

Det hela är rätt enkelt: Du blandar sockret och kryddorna, och hettar upp det i en stor stekpanna. Det tar en stund förrän sockret smälter, men då det gör det så sker det rätt snabbt, så håll bra koll. Smält sockermassa är för övrigt förbannat hett och inget du vill få på huden.
Sedan har du i nötterna, som du vänder runt i sockersmeten. Då allting verkar jämnt blandar häller du ut nötterna på ett bakplåtspapper, och sprider ut dem så att de inte ligger alltför ihopkletade. Den här delen är värst, för sockret stelnar relativt fort, och om det klumpar i början blir det värre senare. Låt bitarna stelna en aning, och fortsätt sedan separera nötterna från varann. Då de stelnat klart går det också att bryta isär dem, men det blir snyggare bitar om de inte sitter ihop för mycket i början :)



Nam nam!
Det här är naturligtvis inget hälsosnacks - även om fetterna i nötterna är nyttiga sådana - men det är ändå många gånger bättre än de konstgjort färgade och smaksatta karameller man får i butik!
Trevlig midsommar på er!
//Inna
(som tack vare ett socialt experiment nu har en hel hög med ungar som tror att jag faktiskt heter Inna på riktigt)

2 kommentarer:

  1. Wow! Det här ska definitivt prövas! Tror du man kunde ersätta en del av sockret med honung eller blir mandlarna för kladdiga av det?

    SvaraRadera
  2. Bra fråga - jag tror faktiskt inte att det vore så lyckats, eftersom det väl knappast stelnar till slut om man har honung. En mindre andel honung kunde eventuellt funka!

    SvaraRadera