torsdag 27 juni 2013

Ekolådan

Visste du dethär?
Om du bor i lilla Vasa (eller Teuva, eller K-stad, eller Närpes, eller Kaskö!) har du möjligheten att beställa hem ekologiska och biodynamiskt odlade grönsaker från Solsidan. Bra, va? :) Jag har en par gånger tidigare, för kanske ett år sedan, beställt dem via Ekosoppi, och då kommer de praktiskt till butiken i färdiga lådor som det bara är att avhämta och betala. Ifall man råkar bo längs med rutten de transporteras (Pörtom - Vasa) kan man få dem direkt hem för en extra femma, men jag personligen är såpass ofta till Ekosoppi att det sker av sig själv :)

Hur går det till då? Nå, om du beställer som jag via Ekosoppi, så meddelar du senast på måndag vilken låda du vill beställa (antingen via telefon, mail eller personlig kontakt, kontaktuppgifter här) och så hämtar du den på torsdag. Lätt som veganplätt! :) Det finns 6 stycken olika lådor att välja mellan:
  • 1 Nypotatis,sallat,gurka,tomat,morot. 20,00 Alla produkter Solsidans.
  • 2.Samma produkter som i låda 1 men mindre mängd 10,00
  • 3.Rödbeta,sallat,tomat,körsbärstomat,squash.  20,00 Alla produkter Solsidans.
  • 4.Samma produkter som i låda 3 men mindre mängd.10,00
  • 5.Körsbärstomat,kålrabbi,tomat,sallat,grönkål .     20,00                                       
  • 6.Samma produkter som i låda 5, men mindre mängd. 10,00
Kring midvinter brukar det också finnas en skild jul-låda. Ifall du vill läsa mer om lådan, Solsidan eller biodynamisk odling (Heja!) så finns Solsidans hemsida här.

Här i förra veckan funderade jag på att börja beställa dem regelbundet igen, och kollade med lite bekanta ifall nån skulle varit intresserad av att dela en större (eller mindre) låda mig. Jag fick då frågan om vilka mängder lådan innehåller och om det verkar lönsamt. Nå, det står ju faktiskt ingenstans och jag kom inte ihåg några exakta mängder, så jag bestämde mig för att kolla upp det :) Nu när jag ändå bestämt mig för att äta mera sallader och grönt. Så, varsågod:

Det här är låda nummer 2 som jag hämtade för nån timme sedan, och den innehåller alltså nypotatis, gurka, sallad, tomat och morot. Tyvärr är min köksvåg trasig, men jag fick ungefär 8 normalstora tomater, en stor gurka, en påse bladsallad, ett halvt kilo nypääror och en fjantigt liten påse med löjligt små morötter ;)

Så, tycker jag det lönar sig? Nå, om man i skrivande läge ska ha ekotomater i samma mängd från butiken så får man punga ut med dryga 5 € minst (Pirkkas påse med typ 6 tomater ligger på 4 och nånting just nu), så där har vi redan halv värdet. Jag har inte sett solsidans gurka i hyllorna den här säsongen ännu, men de brukar ligga kring dryga 1 €. Pirkka har dock börjat med små ekogurkor. Ekosallad finns i kruka och ligger väl kring 2 €, ekologiska nypotatisar har jag inte sett nånsin i vanlig butik, men potatis är ju billigt. Och ekomorötterna är svåra att jämföra pga. den lilla mängden.
Så, slutsats: JA, jag tycker de lönar sig, både då man ser på det direkta värdet och på att det kan vara enda sättet att få alla dehär grödorna över huvudtaget. Särskilt som de är både ekologiska och biodynamiska, och det hittar man sällan någonstans. Morötterna skulle jag dock gärna bytt ut mot en extra tomat eller nåt, för det är såpass enkelt att htta mumsiga ekomorötter i vanlig butik idag. Sen gäller det ju förstås att man äter upp allting för att det ska löna sig - om halva lådan hinner bli dålig är det ju ingen bra affär, men då är det ju ens eget fel :P
Sen skulle jag ju gissa att mängderna varierar enligt säsong också - då priserna går ner får man säkert mer.

Tack för idag!
//Inna

1 kommentar:

  1. Du kan också beställa via deras nya beställningssystem på http://solsidan.uus.fi/
    Där finns hela produktutbudet.

    SvaraRadera