tisdag 4 juni 2013

Ekologi & Ekonomi

Jag tycker att jag rätt ofta får höra att det är dyrt att leva och äta ekologiskt. Och visst, om man jämför priser på matvaror så är de ekologiska oftast dyrare. Men jag har aldrig haft några större problem med att få in ekologin i min studiebudget (Okej, då jobbar jag också vid sidan om, men poängen var att jag aldrig kännt att jag betalat överdrivet mycket för det jag köpt).
Nå, här i maj fick jag för mig att (som jag gjort nån gång förr) bokföra mina inköp i en månad, och se vart mina pengar riktigt for, och eftersom jag gärna delar med mig av mina tankar tänkte jag göra det till ett litet inlägg om hur man kan leva ekologiskt och ekonomiskt :)

Bild härifrån


Nå, till att börja med så konstaterade jag dethär om min bokföring:
  • Det går inte närapå så mycket pengar till mat som jag trott! Knappa 200 €/månad är nog rätt mycket under vad jag skulle gissat, och då köper jag nog så gott som allt ekologiskt. Men det är ju ett faktum att kött och mjölkprodukter kostar. Och sen har jag försökt hålla nere matkostnaderna den här våren. Ändå. Nice!
  • Min cafébudget låg ungefär där jag gissat, däremot blev stapeln under "små matinköp" lite onödigt stor - med andra ord kostar det genast som jag inte haft tid att laga mat till jobbet, utan blir tvungen att köpa färdigmat.
  • Det stora posterna under bruksvaror gäller personlig hygien och mediciner, och det kommer man ju inte ifrån. Då vet jag att mina ansiktsmönjor är dyra, pga. eko-certifikaten.
  • "Fritid" var inte så mycket fritid som grejor jag kommer behöva, och presenter.
  • Räkningar är nu vad de är, men jag har gått och skaffat mig ett billigare telefonabonnemang och betalat bort min restskatt.

Bild härifrån

Om vi bortser mat till en början, så finns det ju en hel del praktiska grejor man göra för att dra ner på vardagskostnaderna..!
  • Om du äger en bil - låt bli att använda den :) Jag har haft den stora turen att aldrig behöva skaffa mig en bil, och min ekonomi tackar för det. Ekologin också.
  • Om du betalar din egen el - se till att släcka lampor och dra ner på värmen då det blir varmare! Jag är jättedålig på att släcka lampor då jag är hemma, men jag arbetar på det. Andra praktiska tips är att använda vattenkokare då du t.ex. kokar pastavatten, använda lock på kastrullerna, aldrig sätta varm mat i kylen eller frysen. Om du bor i en eluppvärmd lägenhet - använd stickasockor (det här kommer från en som bott i ett gammalt trähus med eluppvärmning, och som fick en astronomisk elräkning efter vintern...).
  • Loppisshoppa! Särskilt kläder och möbler hittar man ofta hur billigt som helst på lopptorg.
  • Använd råvarur du har i köket till din personliga hygien! Seriöst, do it. Oljor för hudrengöring och återfuktning, baksoda och vinäger i håret och för städning, havregryn och joghurt i fejset, honung också för den delen, kakao som torrshampo... Massor av sånt man redan har hemma går att använda som kosmetika då det kniper!
  • Kolla upp ifall det telefon-abonnemang du har är passande för dig - det finns oftast en massa erbjudanden som inte har några bindande tidskrav.
  • Är du en caféråtta som jag - försök hålla dig till kaffet, eller snoffsa till det hemma och gör roliga drinkar och bakelser i det egna köket! Fast sen igen betalar nog jag gärna för caféatmosfären, trots att det ofta blir rätt dyr luft ;)
  • När du handlar kläder, försök pioritera kvalitet. Jag är SÅ irriterad över att behöva köpa nya strumpor hela tiden, för att inga håller. Snart skaffar jag sportstrumpor till vardags. Jeans är också fruktansvärt vattenkrävande att producera, så köp ett par som håller, då du gör det.
  • Låna filmer av vänner, låna böcker från biblioteket, byt kläder du inte gillar med dina bekanta.

När det sedan kommer till mat:
  • Veckoplanera, eller se på något annat sätt till att du inte blir tvungen att slänga sånt som blivit gammalt. Om man veckohandlar är också risken för att man drar hem en massa sötsaker också mindre :)
  • Gör så mycket som möjligt själv, för det blir så gott som alltid billigast (och godast, och nyttigast!). Mycket sånt vi köper gör vi ju egentligen helt i onödan. Varför skulle jag köpa dyrt havremjöl när jag kan köra havregryn i mixern? Egen mysli gör man busenkelt. Grodda egna bönor och gör egna mungbönsgroddar! Baka eget bröd och njut av doften! Och gör nu inte som jag under en väldigt blond stund och köp vanlig riven ost för att "det inte fanns nån ekologisk riven ost!" ;P Som om jag inte ägde ett rivjärn, liksom.
  • Jämför priser. Det här är kanske ett ganska självklart tips, men jag brukar åtminstone förr vara ganska blind då jag handlade på min ekobutik, och snällt betala för att stöda butiken. Det gör jag förstås fortfarande än, men om jag får precis samma produkt för halva priset i min närbutik så går nog den före.
  • Gör storkok och frys in!
  • Köp enligt säsong, det blir både billigt och miljömedvetet. Jag köper t.ex. aldrig jordgubbar förutom på sommaren - delvis för att de är så sakrans dyra, och delvis för att de kommer så långt bort ifrån.
  • Många butiker åtminstone i Vasa brukar sätta -50%-lappar på varor som börjar bli gamla, särskilt på söndagar. Bu till Kesko för att ni inte gör så! (Det säger jag här för att jag annars gillar Keskos eko-utbud - Pirkka är en stor favorit!) Man kan pådethär viset komma över en hel del felfri mat som duger till följande frukost eller så. 
Bild härifrån

Vad finns det för billig mat då, när det kommer att äta billigt?
Nå, kolhydrater (pasta, nudlar, ris, bröd, potatis) är ju alltid billigt, så sikta på att inkludera det i maten, och kombinera det med nåt billigt protein och grönsaker! Pasta med vegebolognese, risotto med svamp och grönsaker, klyftpotatis med falafflar, tortillas med bönfyllning, sushi, lasagne, hemlagad pizza..? Sen är ju de allra flesta soppor rätt billiga, och värmande. Mmm, tomatsoppa med linser, hemlagad ärtsoppa... Baljväxter överlag är en stor hit, och de blir inte heller dåliga i skåpet. Var nu bara inte så dum att du lever på nudlar och får näringsbrist.

Innas exempeldag 
Frukost: Rågbröd med pålägg och kaffe med havremjölk
Lunch: Tofuwok (gjord på nedsatt tofu och billiga frysta grönsaker) med nudlar
Mellanmål: Banan
Middag: Potatis och morot med falafflar och veganjoghurtsås
Kvällsmat: En kopp bär och nötter

...okej, nötter är inte särskilt billigt, men det är min största ekonomiska last. Och jag tycker det är värt det, med tanke på allt bra som finns i nötter, och hur gott det är. Dessutom brukar jag tänka att det jag sätter ut på att leva rent och äta hälsosamt, så sparar jag i läkarkostnader senare. Basta.
Nån gång tror jag också att jag måste ta och sätta ut lite faktiska recept på masker och sånt man kan göra av sånt man har i hemmet... Men då jag är så dålig på såna recept, och hellre bara refererar till andra, som gör det bättre ;)

Nåja, det var nu ungefär vad jag hade idag! Tschüs!
//Inna

1 kommentar: