torsdag 30 maj 2013

Hem till Gården

Sommar! Jag det inte vad som hände med våren i år, det är som om årstiderna växlade direkt från vinter till sommar, åtminstone i Vasa. För stunden sitter jag dock hemma i barndomshemmet och jäser, och i brist på något konstruktivt att göra (vilket är himla skönt, för omväxlings skull!) så har jag suttit och läst Hildas blogg. Jag har så många gånger tänkt att jag borde läsa den "från pärm till pärm" (bra motsvarighet för bloggar, finns det..?), men jag har aldrig den tiden. Nå, i vilket fall som helst har jag nu snokat igenom en par månaders worth of blogginlägg, och nu känns det som om jag borde skriva av mig! Varning för ett väldigt ostrukturerat inlägg.

- För det första hittade jag ett hudvårdsrecept jag bara måste testa! De senaste dagarna har jag haft så mycket utslag på armarna att inte ens kortisonsalva vill hjälpa, och havre är en så underbart mångsidig ingrediens. För att låna av Hilda:

  • Oatmeal has anti-inflammatory properties and is perfect for most skin types, even the most sensitive skin.
  • Oatmeal contains saponins, a cleansing agent, and can therefore be used as a mild soap.
  • Oatmeal is moisturizing and helps remove dead skin cells.
  • Oatmeal can help treat acne, eczema, rosacea and rashes.
  • Oatmeal can help relieve symptoms of aging skin.
Det är alltså receptet med påsarna jag ska testa, det låter helt fantastiskt praktiskt för mig, eftersom jag för några år sedan gjorde tvålar som jag fortfarande använder, och det här vore ett sätt att få slut på dem ;) Här hemhemma på gården tror jag dock att jag helt enkelt mushar ihop lite havregryn och scrubbar mig med det.

- Vidare ska jag pröva göra egen deodorant så fort jag kommer hem till Vasa igen - till vardags använder jag en kristalldeo, och det funkar fint för mig (då har jag dock aldrig haft någå riktigt svåra problem med svett eller svettlukt), men det vore skoj att pröva med nåt lite mer hemmagjort..! Plus att jag fick arrowroot i födelsedagspresent av Stella :)

- Det här har inget med Hildas blogg att göra, men har nån av testat receptet på bananplättar som sprider sig över internet? :) Jag har inte kommit mig för, eftersom jag ju inte äter ägg till vardags därhemma, men då mamma ville pröva idag så sa jag inte emot. Och ooooomm nom vad gott det var! Och superenkelt! För en person behöver du:
  • 1 banan
  • 2 ägg
...inget mer :) Du mosar banan, blandar i äggen, steker i smör och serverar sedan exempelvis med bär och kvarg, eller grädde och sylt, eller honung eller vad du nu gillar. Vi åt dem med joghurt och hallon, och det var syndigt gott med tanke på att de inte innehöll något mjöl alls :) Och även om jag nog inte lär göra dem pånytt därhemma eftersom jag inte vill köpa ägg bara för att äta dem, så är de ett verkligt hett tips för dem som ännu äter ägg! Pröva! Jag tror jag måste ta och testa ifall det alls vore möjligt att göra dem med t.ex. havremjölk eller psyllium eller nåt istället för ägg...
Här finns förresten Cassies video, för hon har naturligtvis hakat på trenden ;)

Nu ska jag fortsätta läsa bloggar, och undvika den förbaskade solen :P Märks det månne att jag inte är ett sommardjur? Sen tror jag det blir lite pilates och så havredusch på det! Glad Påsk!
//Inna


1 kommentar:

  1. Åh, bananplättarna måste jag definitivt testa, plättfantast som jag är!

    SvaraRadera