söndag 26 maj 2013

Vegan-ambivalensen

Hej och hå! Än en gång är det nästan en månad sedan sist, men nu har jag en helt underbart öedig söndag, så jag tänkte ventilera lite tankar som jag haft ända sedan jag startade den här bloggen :)

Bild härifrån
Jag har alltså varit vegetarian i 7-ish år, och redan från början har jag försökt att äta så veganskt som jag själv tycker det är värt (sådär, både ekonomiskt och praktiskt och etiskt, eller hur man nu sen vill uttrycka det). Under dehär åren, och särskilt nu det senaste halvåret, har jag velat lite med vilket val jag riktigt vill göra. Och de fallen tänkte jag pladdra lite om.

  • Läder. Nå, jag har aldrig strävat efter att leva helt veganskt, utan det är främst en vegansk diet jag följer. För att förtydliga så använder ju "riktiga veganer" inte läder, bivax, eller andra produkter som innehåller animaliska ingredienser, eller kräver animaliska ingredienser för framställningen (t.ex. många ölsorter och t.ex. fanta filtreras genom benmjöl).
    Då det kommer till läder så har jag velat fram och tillbaka, eftersom jag av princip inte vill stöda pälsindustrin. Samtidigt så är jag ju vegetarian av fler orsaker än etiska, och rent miljömässigt så vet jag inte om jag själv kan argumentera för t.ex. skor av konstmaterial, eftersom läderskor ofta håller mycket bättre än fejk-varianterna. Det här beror förstås på annat än själva materialet också, men jag har kommit fram till att jag utan dåligt samvete kommer använda läderprodukter av miljömässiga skäl. Det betyder inte att jag skulle köpa en päls, eller en jacka med pälsdetaljer, för då handlar det nästan uteslutande om fåfänga. Och allt som kommer från loppis är mer okej än vanligt :)

  • Mjölk. Det är bara nu på sista tiden som jag så gott som helt plockat bort mjölkprodukter ur min mat, och det främst för att jag läst så mycket äckel om mjölkindustrin att jag blivit tillräckligt äcklad för att avstå. Dessutom är det ett oundvikligt faktum att om man köper mjölk så stöder man köttindustrin, då de rätt långt går hand i hand (och mjölkkossorna har det rätt ofta ganska vidrigt oavsett).
    För nån månad sedan övervägde jag att börja använda ekomjölk i kaffet, och köpa hem ekologisk naturell joghurt, för att (let's face it...) det är så otroligt mycket mera namnam än de veganska alternativen. Och don't even get me started about cheese. MEN - I mitt huvud är "det är ju så gott!" inte en tillräckligt bra orsak. Nog ser jag ju lite ner på folk som argumenterar sin köttkonsumtion med att att det smakar så bra att de inte kan sluta, så då kan jag ju inte själv använda samma argument för mjölkprodukter... Och för att förtydliga - jag är inte så radikal att jag går omkring och tror att jag är en bättre människa än alla som väljer att äta kött, och klankar ner på dem. Alla har sina prioriteringar, och jag respekterar folks val och kval, och ännu mer dem som på något vis ens strävar efter att leva mer veggo t.ex. genom att äta vegetariskt en gång i veckan. Jag tycker bara att det är ganska egoistisk att basera sina val på sin egen bekvämlighet endast.
    (Och ja, jag fuskar själv med ojämna mellanrum och har inga samvetskval över det).
     
  • Honung. Det här är en grej jag varit tvungen att faktiskt forska lite i, då jag i början av året basunerade ut att jag skulle äta veganskt i en månad. Enligt grundveganismen är honung en animalisk biprodukt, eftersom det kommer från bin, och äter man honung borde man alltså inte säga att man äter veganskt. Nå, jag prövade ett bra alternativ till honung - agavesirap - och det funkade helt fint. Men, det är ganska dyrt och kommer från typ Långtbortistan, och där protesterar mitt miljösamvete igen. Plus att honung i sig är en så fantastisk grej, det innehåller en massa braigheter, det är antiseptiskt (rätt term..?), rengörande, anti-inflammatoriskt, återfuktande och uttorkande på samma gång, samt att det är så otroligt Naturligt. Och jag skulle egentligen inte vilja släppa taget om den här underbarheten, även om jag nu inte direkt är nån storkonsument av honung och det vore världens enklaste grej att byta ut det mot nåt veganskt.
    Jag diskuterade det hela på Vegandammens FB-grupp, och tyckte slutligen att Nej, honung är nog min grej. Bin behövs för pollinering, och jag tycker att argument som "honungen tillhör bina" luktar så barnsligt. Dessutom använder jag så lite honung i min mat. Vill man läsa lite anti-honungsfunderingar så kan jag rekommendera den här sidan för lite tankar. Själv har jag gjort mitt val.
     
  • Gelatin. Det här är egentligen inte ens en fråga om veganism, utan snarare vegetarianism, eftersom det de facto är delar av djur, inte "biprodukter". Faktum är också här att gelatin tyngs in i typ Allt - joghurt, godis, tuggummin, kakor... Och det här är en punkt där jag visar upp lathetskortet. Jag orkar helt enkelt inte alltid bry mig, och Ja, det är en jävligt dålig orsak :P Men jag är ingen superwoman, och särskilt då man är på kalas eller annars äter ute eller sådär, så blir det så jäkla påtigt om man ska hålla koll på gelatinet. Men sen igen är jag också inte heller strikt vegan då det kommer till att äta ute - jag är hemmavegan. Och här hemma äter jag inte gelatin för att jag inte äter särskilt mycket godis eller joghurt och sånt som är halvfabrikat. Så det här faller under kategorin lathet för min del. Jag applåderar dem som orkar. Och nån gång ska jag göra en kaka med agar-agar-fyllning i, bara för att testa :)
...Det här var nu ungefär de punkter jag funderat på. Jag antar att Ägg vore en liknande grej, men skulle jag ta upp det så skulle jag tagit upp i princip varenda punkt som skiljer veganismen från vegetarianismen, åtminstone "mat-ledes" ;P Och jag har inga problem med att utelämna ägg i min hemmaveganism, eller inkludera det i min borta-vegetarianism. Jag skulle gärna ägg-vägra också borta hemifrån, men det blir kanske ett senare steg att ta. Eko-ägg är alltid hemåt, köp gärna såna, ni som äter ägg!

Bild härifrån
Så ska jag avsluta med en rätt bra bild jag hittade ;) Ha en bra söndag!
//Inna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar