torsdag 14 februari 2013

Tröstinlägg: Cassies glassrecept

Jag har redan lite dåligt samvete för att inte kommit igång med bloggen på samma vis som jag tänkt. Mycket som händer runtomkring en i världen, och emellanåt måste man få ha en andningspaus. Jag har massor med roliga saker att skriva om, men jag får helt enkelt int tyymi uur. Mitt första tempeh-försök, mitt favorit-brödrecept, hur jag färgar håret utan kemikalier...

Nåja, i vilket fall som helst är det nog på gång, och i väntan på det goda så måste jag bara dela med mig av ett hyperenkelt recept som jag hittade via min träningsguru Cassie - Vegansk glass på två ingredienser!



Jag hittade det tidigare idag, och ville pröva det genast, men eftersom bananen behöver frysas så fick jag vänta tills nu. Och OM NOM vilken smak! :D Min blev ganska lös, men tror den kanske var lite för o-fryst, plus att jag hade i lite för mycket (ris-)mjölk, för den mixade lite dåligt först. Plus att jag lätt skulle kunnat äta en dubbel portion. Och med ekobanan och ekojordnötssmör är det bara en massa nyttigheter ^^ (Kom ihåg att nötter innehåller fetter, men bra fetter!)

He va nu he :)
//Inna

4 kommentarer:

  1. Hur mycket jordnötssmör lägger hon, är dett bara en sked?
    Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var lite osäker på detdär också, men jag testade med en sked och det verkade vara tillräckligt. Läste nånstans att det ska vara jättegott att ha i kakao eller vanilj också :) Tror det är ett recept som går att variera i oändlighet!

      Radera
  2. Kul att du delar med dig av din veganresa. Nyttigt innehåll i bloggen, tack för det! Nu undrar jag några saker, eftersom jag inte hittar (tillfredsställande) svar på dem på nätet _
    - Hur fixar du omega3-behovet? Av hampolja, linfröolja och så vidare lyckas kroppen tydligen bara omvandla cirka 15% av "ALA" till en sådant format som vi har nytta av (och som omega3:n från djurriket erbjuder). Sedan verkar det ju också som att det är svårt att få i sig tillräckligt mycket omega3 och tillräckligt lite omega6. Förhållandet ska vara 4:1 om jag förstått rätt.
    -Hur ser du på stor konsumtion av sojakross (fermenterad)? Soja innehåller tyvärr mycket omega6, men fettinnehållet i ferm. soja är bara c. 1%...men iallafall.
    -Äter du extra B12-vitamin eller litar du på att du får i dig tillräckligt via t.ex. Alpro?
    -Blir det mycket kockande och runtomkringstressande av att varje dag tillreda bra veganmat?

    Hoppas du orkar eller har tid att svara. Skulle själv vilja frångå mat från djurriket, men försöker för tillfället istället köpa så mycket ekologiskt som möjligt. Svider dock i plåmsan.
    Allt gott! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fina kommentarer! Jag tar en fråga i gången:
      - Oj, det är verkligen jättelänge sedan jag läste in mig på ämnet Omega 3/6 för vegetarianer och veganer, och riktigt ärligt talat så är det inget jag tar i beaktande i min kost i nuläget. Jag anser mig äta såpass varierat och balanserat att jag räknar med att jag får i mig tillräckliga mängder av det mesta jag borde få i mig (se B12-frågan längre ner). Jag har aldrig upplevt några bristsymptom i varje fall, och då har jag ändå gått och fått det kollat med liten blodbild via arbetshälsovården nån gång (dit tror jag dock inte aminosyror räknas med). Förstå mig rätt - det är en mycket bra fråga, och antagligen något som vore värt att kolla upp för min del! Samtidigt misstänker jag ju nog att inte särskilt många blandkostare har koll på den frågan bättre än en vegetarian :P
      - Överlag äter jag inte så hemskt mycket soja, eftersom mycket soja är ganska hårt processat, för att nästan all soja utom ekologisk sådan är GMO-grödor, och för att det finns väldigt mycket tvetydiga rapporter om sojans hälsosam-het. Igen, det är inte omega-frågan som styr mina tankar, men då det finns så mycket trevligare och oinvecklade proteinkällor i världen så väljer jag hellre dem. Jag äter tofu kanske en gång i halvåret, sojakross en gång i månaden, och nu då jag börjat göra tempeh använder jag bara ekosoja, och behandlar dem helt själv.
      - Jag äter vegetariska hälsotillskott som innehåller B12, eftersom jag igen inte är så förtjust i processade sojaprodukter. Dessutom är det ju ändå tillsatt B12 i alpros produkter, så då tar jag dem hellre skilt. Och B12-brist är såpass allvarligt att jag vill vara säker på att det inte är nåt som berör mig.
      - Och slutligen, vad gäller kockande och matstressande... Det beror väl på hur man ser det - jag gillar att laga mat, och gör det gärna. Jag tycker inte det har inneburit mer stress eller matlagande hemma, nu då jag gått över till att laga mer veganskt. Stressandet uppstår snarare då man går på stan och skulle vilja ha nåt snabbt och lättlagat, då man är bortbjuden, eller då man går ut och äter. Och för stunden är jag lat, och agerar "hemmavegan", men "bortavegetarian" ;P För let's face it - det finns NOLL goda veganska alternativ på din lokala siwa då du har bråttom och inte klarar dig med en frukt eller en påse nötter. Särskilt om man är lite hälsokräsen som jag, och inte tycker att nudlar är en måltid. Det jag märkte under min veganska måltid var att det är mycket enklare att försöka förbereda sig för de tillfällena. Så ja - på sina vis kräver det lite planering.

      Radera