torsdag 7 februari 2013

TEMPEH!

Oj, vad jag är uppe i varv :D

Först måste jag referera till ett inlägg jag skrev i min vardagsblogg, om tempeh.

"För dem av er som inte känner Anders, och därmed inte fått smaka på denna kulinariska läckerhet, kan jag meddela att det är en vegetarisk produkt som görs på sojabönor, och kan jämföras lite med tofu - men myycket godare! 
Det görs helt enkelt genom att man kokar och skalar sojabönor och blandar dem med en bakteriekultur, och sedan låter detta stå en par dagar. Då gör kulturen sitt jobb, och sojabönorna fermenterar ("möglar", egentligen) fast i varandra, så att de bildar en fast vit kaka. Det här använder man sen i matlagningen istället för kött, och det är URGOTT!"
(Foto: Anders Karls)

Efter lite om och men med mögelbeställandet (det första brevet kom inte fram) har jag nu fått min första provförpackning med rhizopus-mögel! :D:D:D Jag kan inte vänta med att börja pröva! Dock så har jag inga minigrip-påsar hemma, och jag ska bort över helgen så jag vet inte hur bra det vore att  börja fermentera då jag inte själv är hemma, dessutom har jag jobb ikväll... Men vi ska se, och jag lovar att det kommer utvärdering av hela faderullan sen då jag kommit mig för att pröva!

//Inna



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar