tisdag 5 februari 2013

DIY - Gör ditt eget Bodybutter!

Nu kan jag inte hålla mig längre, utan jag måste få komma igång med lite tipsande. Och jag tänkte köra igång hårt med ett recept jag hittade på Hildas underbara blogg, om hur man gör sitt eget Bodybutter! (Och nej, jag tycker kroppssmör låter ganska äckligt, faktiskt, därav den engelska termen)

 (Foto från Rawmazing.com!)

Varför skulle man vilja göra eget sådant då, undrar ni, då det finns så mycket billiga och bra produkter i butikerna? Nå, har du nån gång tänkt på att kika på innehållsförteckningen (INCI-listan) på en av dina hemkemikalier? Förstod du ens hälften? Näh. Nå, jag ska inte gå in på "ingrediens-lära" just nu, jag tänkte bara poäntera att genom att göra sin egen kräm är du säker på precis varje ingrediens, och iom. att bodybutter bara innehåller fetter och inget vatten, så behövs det inte en massa onödigheter såsom emulgeringsmedel och sånt. Plus att du själv bestämmer doften :)

Let's get started!
Det du behöver är följande:
  • 1 dl sheasmör
  • ½ dl jungfrukokosolja
  • ½ dl jojobaolja
  • Några droppar e-vitaminolja
  • Ca. 7 droppar eterisk olja


Det här kanske inte är ingredienser som hittas i allas köksskåp, men det är varor som går att använda till massor inom hemgjord kosmetika, och dessutom till en massa annat, så det är utan vidare en investering! Jag hittade allting från min närmaste ekobutik Ekosoppi i Vasa, Life-butikerna brukar också ha en hel del, och så finns det massor med bra nätbutiker (som jag tyvärr inte kan ge tips om eftersom jag aldrig själv behövt använda mig av dem).


Kommentarer: Du kan använda i princip vilken olja som helst istället för jojobaolja, jag hade olivolja i min första omgång! E-vitaminoljan är inte ett måste, men förlänger krämens hållbarhet. Slutligen doftar också kokosoljan helt ljuvligt, så man klarar sig med de tre första ingredienserna också :) Dessutom hittar man numera kokosolja i nästan varje större market, och den går att använda till massor med saker - sminkborttagning, hårinpackningar, matlagning, som deodorant... :)

Såhär gör du:
1. Mät upp sheasmör och kokosolja, och smält i en "double boiler". Det här innebär alltså att du inte kan smälta direkt i kastrull, utan du behöver en... åh, vad heter det, ångkokningsinsats? Nå, jag äger ingen sån, så jag smälte i vattenbad i en glasburk istället, och det funkade fint :) Tänk på att inte smälta i plastbägare bara, då plast ger ifrån sig skadliga ämnen då det värms!

2. Då fetterna smält tar du dem av värmen och häller i den sista oljan. Sen låter du det hela svalna i åtminstone 20 minuter. Jag tappade upp kallt vatten i diskhon och lade den att stå där, det gick fint. Då blandningen är kring 30 grader (nej, jag mätte aldrig exakt) kan du droppa i eventuella eteriska oljor och e-vitamin-olja.

3. Till det viktigaste steget: Vispa!
Jag bestämde mig redan från början att blanda och smälta krämen i samma burk som jag skulle förvara den i senare, eftersom jag inte hade nån bra förvaringsburk. Det betydde att jag måste kunna vispa i samma burk, och det är en ganska liten burk... MEN, det löste jag genom att bara använda ena vispeln i min elvisp :)

Det här kan vara lite knepigt, jag har gjort receptet två gånger, och båda gångerna har vispandet misslyckats i början. Det gäller då bara att se till att blandningen är tillräckligt kyld. Jag slängde i lite isbitar i mitt kylvatten då jag blev trött på att vänta, och sen ska man också räkna med att man kommer få stå och vispa ett bra tag. Igår gick det så att den kräm som var ytterst i burken stelnade helt medan den i mitten fortfarande var lös, och det märkte jag först en bit in, men inga problem där, bara att röra runt lite och sedan köra pånytt med vispen :)
När den är klar är den tjock fluffig, som tjock vispad grädde ungefär.

Och TADAA! Du har gjort din första sats med Bodybutter!

Ursäkta de trista fotona, jag var lite sent ute på kvällen och motivationen att fota var aningen låg... I vilket fall som helst är min version helt ekologisk och full med skinngodis :) Den håller sig enligt Hilda i upp till ett år, men med tanke på hur underbar den är så räcker den nog inte alls så länge i mitt skåp ;)

Lite små kommentarer från mitt håll ännu:
  • Vill man hellre använda örter än eteriska oljor går det fint, klicka på Hildas länk högre upp och läs mera där!
  • Se till att det faktiskt är 100 %-ig eterisk olja ifall du använder det - många "bastu-oljor" kan ha skräp tillagt som torkar ut huden.
  • Jag hade grymma problem med att få ut e-vitaminoljan ur flaskan! Berätta gärna ifall ni haft samma problem :)
  • Lägg gärna i en fin burk och ge i present!


Till slut hade jag tänkt göra nån form av uppskattning på vad det här kan tänkas kosta, men eftersom jag inte sparat kvittot och dessutom använt så "udda" mängder av allting kan det bli knepigt. Ingredienserna pris har jag dock nåt hum om, Momento!
  • Jungfrukokosoljan är relativt billig, och finns överallt. igår betalade jag 9,95 € för 450 gram.
  • Jojobaoljan är dyrare, jag tror min 100-ml flaska kostade kring 10 €.
    Olivolja eller annan olja är ju billigare!
  • Sheasmöret säljs i klimpar, min "klimp" (ish 200 g) kostade mig veterligen kring 15 €..?
  • 10 ml e-vitaminolja på Ekosoppi var 6,90 €
  • Jag investerade igår i mandarinolja, och betalade 6-7 € för 10 ml på samma ställe.
Med de mängder som receptet kräver skulle jag gissa på att den här satsen ligger kring 15 €. Mycket okvalificerad gissning alltså, och sen väljer man ju själv vad man har för olja och eventuellt för dofter.

Nästa gång ska jag nog köpa ännu fler dofter och göra en ännu större sats. Om nom nom, pröva själva! Min nuvarande doftar Citron-cheesecake!!!
//Inna

5 kommentarer:

  1. Oj oj, måste nog ta och testa detta någon gång! :D

    SvaraRadera
  2. Ganska dyra ingredienser. Alltid kul att understöda lokala eko-butiker, men för de som inte har råd så rekommenderar onlien butiker så som tyska dragonspice. 200g sheasmör för 4,20 (inte ekologiskt), 100ml ekologisk jojobaolja för 4,90. Frakten tillkommer, men det fina med dragonspice är att frakten är 10 euro oberoende mängd, vilket är toppen om man är fler som är med och beställer.

    Vivi
    http://havsutsikt.wordpress.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Luaera: Jah!

      Havsutsikt: Jo, jag har förstått att det ofta är mycket billigare på nätet :) Har bara inte själv kommit mig för att beställa då det finns så nära till, men det verkar ju nog absolut som om det skulle löna sig att kolla upp det! Tack för tipset!

      Radera
  3. Vilket härligt recept. Tack för att du delar med dig. Jag brukar använda plastpipett för att mäta ut E-vitaminet. Underlättar en del.

    SvaraRadera
  4. Tusen tack för detta recept! Är helt grön på detta men egentillverkad hudvård men fast besluten att lära mig. Kikar absolut in här igen.. :)

    SvaraRadera