torsdag 21 februari 2013

Hur gick det då?

Jag hade trott att jag skulle haft en massa roliga veganrecept att dela med mig av vid det här laget, men faktum är att jag varit ganska stressad den senaste tiden, och inte haft så mycket tid för matlagning. Med andra ord har jag malat på med mina basrecept - tomatsoppa med röda linser, pastasallad, curry, vege bolognese... Och jag tycker inte riktigt det känns som om nåt av de recepten är tillräckligt festliga för att börja skriva om :P Samtidigt är det väl vardagsrecept jag borde tipsa om. Så jo, jag SKA! Det handlar mest om tidsbrist och lathet just nu, och så skulle jag ju vilja erbjuda vackra bilder också, helst såna som inte är snodda från nätet.
För att piffa upp dethär inlägget får ni istället en bild på mitt veckobröd, som jag alltså bakar en gång i veckan.

Eftersom bröd i sig oftast är veganska börjar jag inte ge nåt recept, för det är nog ett helt enkelt grundrecept som jag följt, med semlemjöl, rågmjöl, jäst, honung, solrosfrön, linfrön och vatten (eko, of course). Vill man ha recept ändå får man fråga ;)

Jomen det jag tänkte skriva om är istället lite reflektioner till hur min veganska månad gick! Jag ska medge att jag varit grymt lat sedan januari, och inte brytt mig alls om att veganskt då jag varit ute ur huset. Hemma har jag varit vegan utan problem, dock.
Men jo. Hur gick det?
 Som jag säkert nämnt tidigare är steget från vegetarian till vegan inte stort då man befinner sig i eget kök. Jag bytte helt enkelt ut vissa produkter, enligt följande:
  • Istället för komjölk hade jag veganmjölk i kaffet och téet. Jag dricker inte mjölk som matdryck för det är inte naturligt för mänskor (och nej, jag tänker inte ta mjölkdiskussionen här, vi tar det en annan gång. Vill du läsa mer rekommenderar jag t.ex. Nooras senaste inlägg), och därför var det här ingen stor grej för mig. Man ska ju bara komma ihåg att varken soja-, havre-, mandel- eller rismjölk smakar särskilt mycket som vanlig mjölk, om ens alls. Men jag var mest ute efter något att ha i téet. Och jag ska nån gång skriva om de olika typerna av veganmjölk man hittar i Vasa, och vad jag tycker om dem. För stunden är det havremjölk jag köper mest, för jag tycker den känns naturligast.
  • Istället för smör har jag stekt mat i olja, men det brukar jag iofsig göra tidigare också, så ingen överraskning där. På smörgåsen har jag andra pålägg, som jordnötssmör (min största last för stunden - Mmmm!!!), hummus, tartex, olivtapenade och sånt. Ifall man absolut vill ha fett på sitt bröd kan man ju använda margarin, men jag håller mig helst borta från dem, då jag hört så mycket bajs om margarin, och jag helt enkelt varit för lat för att sätta in mig i saken :P I bakning har jag använt margarin dock, Keijus blåa (både 40 % och 80 %) är veganska.
  • Ägg går i bakning och matlagning att ersätta med lite allt möjligt, beroende på vad det är man lagar, men jag är ingen expert här, kan jag meddela, och jag kan inte påstå att jag egentligen använder så mycket ägg att det skulle vara relevant i dethär sammanhanget.
  • Istället för ost...  . Jag är av den åsikten att man egentligen inte kan ersätta ost med något, för inget annat än ost smakar ost. Jag använder då hellre något helt annat, för de så kallade veganska ostarna som finns i många butiker har varit fruktansvärt äckliga, och jag har inte vågat testa sedan jag gjorde det sist, vilket kanske är 4 år sedan redan ;P Jag ska absolut göra ett nytt försök, men det talar jag inte om nu.
    Dock kan tilläggas att öljästflingor är gott att ha på t.ex. pasta istället för parmesanost, och att marinerad tofu eller tempeh kunde funka bra i kuber istället för t.ex. i fetaost, i sallader. 
  • Istället för joghurt, matgrädde och andra sådana mjölkprodukter, går det fint att använda soyaprodukter, eller havreprodukter. I vissa rätter går också kokosmjölk väldigt bra, mitt favoritrecept på tomatsoppa har kokosmjölk i sig. Mumma! Som sådana tycker jag dock inte soyajoghurtar är så goda, men jag gjorde t.ex. en currysås av naturell soyajoghurt, kryddor och honung, och den var helt "kosher". ;)
Så att, hemma har det gått bra.
I skolan hade jag inte heller några större problem, eftersom Vasa Uni har ett bra salladsbord som oftast innehåller mycket grönt, nötter och bönor och gott bröd, och vid en av restaurangerna finns det så gott som dagligen tofu som tillval. Lite trist var det ju dock att äta sallad varenda gång jag åt i skolan, men jag gillar sallad, så jag ska väl inte klaga.

Då man ska ut på stan och äta brukar det bli värre. Nu råkade det sig att jag inte åt ute nästan alls under den här månaden, och den enda gången jag gjorde det så gick det bra (Amarillos vegerätter går förvånansvärt lätt att få veganska om man väljer lite, och säger till). Men faktum är att de flesta restauranger suger på vegansk mat. Det brukar kunna bli typ... tomatsoppa utan grädden, eller torr risotto. Jag tror det gäller att stå på sig lite, och vad jag hört brukar nog många ställen vara tillmötesgående om man ber om att få vegansk mat.
Jag håller som bäst på att plöja igenom Vasa cafén vad gäller veganutbud, och det kommer ett inlägg om det nån gång i framtiden :)

Det jag ändå tyckte var jobbigast var det här då man hade bråttom, och samtidigt var såpass hungrig att man inte klarade sig med en frukt och en påse nötter. Vad fasiken skulle jag köpa till lunch ifall jag inte hade med mig mat hemifrån??? ALLA färdigrätter har djurdelar eller sekret i sig, varenda färdigsallad, varenda mikrosoppa. I frysdisken finns det några godbitar, men om man som jag har 12 minuters lunchpaus så hinner man inte börja tina. Och vi ska inte ens tala om hämtmat, åtminstone inte i Vasa... Och jag som är lite hälsokräsen anser inte att en påse nudlar är middag. En gång stod jag i en kvart i strandgatans lilla siwa och kom slutligen ut med en burk vegeärtsoppa, det enda jag hittade som var veganskt och inte krävde mer tillredning än uppvärmning. Vispgröt torde kunna funka också. På jobbet tog jag som vana att antingen ha med mat, äta direkt före jobbet och klara mig på frukt, eller sen köpa en hel avocado och äta den. Det har jag iofsig fortsatt med, för avocado är ett hälso-under, de är relativt billiga och jag tycker de är så sjuuuukt goda.

Ja, vad mer borde jag säga?
Min matbudget krympte drastiskt, vilket var en rätt stor överraskning för mig, och säkert säger en hel del om hur mycket ost jag brukar sätta i mig... Men det har säkert mer att göra med att jag måste hålla tillbaka med impulsköp som mjölkchoklad, och göra mer mat hemma.
Sen fuskade jag ju nog en par gånger, med flit och i misstag... Jag åt en par fastlagsbullar för att jag inte kom mig för att baka egna; Söndagen efter en sitz var jag så snål att jag föll för både getostsallad och bakelse, och i skolcafeterian insåg jag en dag att gårdagens tofu hade varit marinerad i pesto - med parmesan i. Voi Dajju-köksor :| Ja, och så hade jag vanlig mjök i téet på ett möte, för att jag hade tankarna nån annanstans och redan hade hunnit hälla i det innan jag insåg vad jag pysslade med :P

Ja, det här blev ju lagom lång coh egocentriskt än en gång. Kanske jag skulle satsa på ett faktiskt recept eller tips nästa gång. Tills dess!
//Inna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar