lördag 23 februari 2013

På veganens shoppinglista

Jag har några gånger de senaste åren haft liknande veganska perioder som jag hade i januari i år, och reaktionerna från folk har varierat. En kommentar som jag minns är "Jamen vad ÄTER du då..?", då jag sa att jag inte äter kött, ägg eller mjölkprodukter. Tjejen fortsatte sedn med "Oj, jag som äter typ bara kött, ägg och mjölkprodukter...". Jag som är ganska van vid att inte äta djur tycker det vore svårt att få ihop en balanserad kost bara på animaliska råvaror (även om jag ju hoppas hon överdrev), men jag antar att det också finns många som undrar vad som riktigt blir kvar, om man tar bort all kött, fisk, kyckling, ägg och alla mjölkprodukter... Därför, och för att jag är rätt självgod och tycker om att prata och skriva om mig själv, tänkte jag ge ett exempel på hur min matdag som hemmavegan kan se ut :)

"Kycklingsallad" á la Inna


Till frukost blir det oftast mysli med veganmjölk och kanske lite skivad frukt i, eller så några skivor bröd med jordnötssmör eller annat pålägg. För stunden är jag så fast i jordnötssmör att det blir jordnötssmörssmörgåsar mest hela tiden ;) Myslin gör jag själv, likaså brödet, men det är mer för att jag är så anti-tillsatser än nåt annat - de flesta bröd och myslin är nog veganska (kolla efter honung ifall du är strikt). Te hör alltid till, förstås!

Min lunch och middag brukar vara ganska liknande, jag är åtminstone inte en sån som inte har nåt emot att äta samma sak flera gånger efter varann, sålänge det nu inte är i en veckas tid... Här under de senaste veckorna har jag t.ex. gjort pasta med sojakross-bolognese, tomatsoppa med kokos och linser, makisushi, pastasallad med avocado, falafflar och klyftpotatis... Äter jag ute blir det högst antagligen en vegesallad - jag diggar sallader :) Är jag lat kanske jag bara plockar ihop lite småsaker jag har i kylen och kallar det lunch, såsom en halv avocado, en smörgås med hummus och lite kokt broccoli. Till jobbet brukar jag ha med färdigmat hemifrån, eller sen köpa nån färdigsoppa (ickevegansk, om jag har bråttom) eller köpa en avocado och karelska piroger (det finns EN frysvariant som är vegansk). Nån gång ska jag skriva om mina favorit-färdigprodukter som är veganska :)

Som mellanmål och kvällsmat brukar jag kunna stoppa i mig lite vad som nu råkar finnas hemma; oftast blir det smörgås eller frukt och te. Är jag sockersnål brukar jag blanda tinade bär och honung, och sedan ha i nötter (ex. hasselnötter eller mandel), och blanda. Naminami! Torkad frukt är också något jag börjat ha i skåpen sedan en par månader tillbaka, för att mumsa på mellan måltider. Sen finns det ju en massa joghurt-substitut som jag inte är så förtjust i, men Pirkka och Yosa har produkter som är gjorda på havre och frukt (min vän A kallar dem "Havreslem" ;D) som smakar helt okej, och som jag nån gång köpt som pausmellanmål på jobbet. ja, och sen har dendär glassen varit rätt poppis om kvällarna de senaste veckorna ;P

Igår efter jobbet for jag för att mitt-i-veckan-handla (på en fredag...) för att fylla på i skåpen lite, och då kom jag hem med dethär:
Fairtradebananer (glass-ingrediens!), Pirkkas tomatkross (för att det är den enda som man får i tetrapak, konserver avger ofta giftiga kemikalier), havremjölk till téet, blandade oliver till sallader, hallonsylt (jag tänkte testa göra veganplättar här nån gång snart), torkade aprikoser (dyrare sådana, ska se om jag märker nån skillnad alls i smak...), rapsolja (både till matlagning och till ansiktet, jag brukar oftast köpa olivolja, och rypsoljan jag testade sist luktar lite illa om man steker i den), hårspray (min utan tvivel största eko-synd!), solrosfrön (till brödbak), couscous (evigheter sedan jag åt couscoussallad), Cheezly's veganost-puck (jag måste ju kolla om mina gamla åsikter står kvar!) och Pirkkas mörka ekochoklad (för att det var fredag, och den är både vegansk, fairtrade och luomu. Heja Pirkka!).

 Och ja, orsaken till att jag ville visa just denhär fredagens inköp var för att jag i efterhand insåg att allt utom hårsprayen och osten var luomu ;P Ja, och sen mjölken också, faktiskt, men jag tog just den här för att jag samlar på olika förpackningar till min vegemjölkutvärdering. Vanligtvis brukar jag nog dra hem mera grönsaker än såhär, och så saknas ju proteinkällor nästan helt, men jag köper mina bönor och linser från Ekosoppi, och jag orkade helt enkelt inte gå där via igår, även om jag behöver mer sojabönor till mitt tredje tempeh-försök...

Det var nu det. Nu ska jag hoppa i duschen, för ikväll ska jag sjunga på ÅA:s årsfest, och då måste man vara fin. Laters!
//Inna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar