söndag 24 februari 2013

Receptdags: Tomatsoppa

Det känns som om jag mest går och samlar idéer till en massa saker att skriva om här, och nu börjar det bli fullt i huvudet snart, så det är väl på tiden att jag kommer med lite recept-tips! Jag får lov att presentera bloggens första ätliga recept: Tomatsoppa med linser och kokos.

Jag tror det här kan vara det första recept som jag nånsin prövade, då jag valde att börja äta mer vegetariskt nån gång för Gudarna vet hur länge sen. Jag har för mig att grundreceptet kommer från Lisa Gålmarks "Vadå Vegan", men det kan lika gärna vara nånannanstansifrån, och jag har ändå ändrat på receptet sedan dess, så jag tänker påstå att det faktiskt är mitt eget numera ;) Basreceptet innehöll inte linser, men det visade sig passa så otroligt bra in att jag aldrig gör det utan linser numera, och dessutom är det ett jättebra sätt för nån som aldrig använt bönor eller linser i matlagning, att börja pröva..!

Linns tomatsoppa
Du behöver:
  • 2 tetror/burkar tomatkross (undvik konservburkar, om du kan)
  • 1 lök
  • 2-3 klyftor vitlök
  • Lite matolja
  • 1-2 dl röda linser (torkade)
  • ½ burk (1-2 dl) kokosmjölk (INTE low-fat)
  • Kryddor: Jag brukar ha i timjan, svartpeppar, persilja och chili, andra funkar säkert också fint.
Såhär gör du:
  1. Hacka löken och pressa eller hacka vitlöken, och fräs upp med lite olja i en kastrull.
  2. Då löken fått lite färg, ha i tomatkrossen (skölj tetrorna med en skvätt vatten och häll det i också, så slänger du inget i onödan, och linserna behöver ändå lite extra vatten).
  3. Skölj linserna i vatten och låt dem rinna av innan du lägger till dem i soppan. Är du lins-nybörjare kanske du bara vill ha i en dl eller mindre - jag gillar linser, så jag brukar ha i rätt mycket. Märk att det här är en rätt tjock soppa, och påminner ibland nästan mer om en gryta :D)
  4. Krydda och salta (om du vill - jag brukar inte salta min mat särdeles mycket, utan smaksätter med soyasås till slut ifall jag tycker det smakar för lite), och låt sedan småputtra i ca. 15-20 minuter, tills linserna mjuknat.
  5. Häll i kokosmjölken och blanda väl. Jag brukar tycka att en hel burk är lite att ta i, och därför har jag halverat receptet till nån deciliter, men det här är helt upp till dig. Kokosmjölk går bra att frysa, i fredags lade jag överloppet i en is-förpackning, sådär så det fryser i bitar :)
  6. Stäng av värmen, smaka av och ät!
Röda linser är de mildaste, och de mjuknar ganska snabbt, jämfört med bönor eller gröna linser. Det heter ju att man brukar kunna bli lite pruttig i magen efter att äta baljväxter, men det problemet har inte ens jag med min IBS-mage haft efter röda linser, så det här är ett fint recept att pröva :)

För mig brukar det här bli 3-4 portioner, då äter jag rätt rediga portioner ;) Soppan passar bra med grovt bröd till, och värmer bra under höst- och vinter-månaderna! Bon Appetit!
//Inna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar