söndag 24 februari 2013

Namedropping!

Nej vadå bloggoverload? ;) Det märks att det är söndag och att jag har ledigt imorgon - Jag hinner ta itu med roligheter som att läsa och skriva och baka veganplättar (recept kommer säkert inom några dagar!), för en gångs skull. Nu då jag haft såhär roligt i en par timmar måste jag ju dela med mig av alla smarta mänskors skriverier och åsikter!

  • Hilda är en verkligt huippu tjej som jag haft äran att träffa på riktigt, hon är nämligen god vän till en av mina goda vänner. Hon är en ung finlandssvenska som skriver om natur-kosmetika och skönhetsprodukter, med egna recept, tips, recensioner, rubbet. Hon har bloggat länge, och kan sina saker, och det är först nu i år som jag insett vilken guldgruva hennes blogg är! Jag rekommenderar den verkligen för alla som har ett intresse för naturkosmetika.
  • Noora Shingler (vars blogg och hemsida Kemikaalicocktail verkar ligga nere för stunden), är den person som fick in mig på linjen "naturlig mat" på allvar. Hon är en ung finsk reporter, och är mycket aktiv och uppdaterad då det kommer till matfusk och kemikalier i mat och kroppsvårdsprodukter. Dessutom talar hon perfekt svenska :)
  • Morotsliv är en blogg som jag själv inte hunnit kolla in alltför grundligt, men den skrivs av Ila Nordman, som jag förstått ska husera nånstans i mina trakter till och med. Hon håller kurser om hur man lever utan kemikalier, talar varmt om rawfood och naturligt leverne, och verkar rätt igenom vara en genomtrevlig kvinna!
Dehär tre kvinnorna har funnits länkade via bloggen i nån månad, och nu har familjen fått tillökning under helgen...

  • Via internets märkliga vägar råkade jag på en väns väns blogg, Mandragora Officinalis, och den har jag nu skummat igenom med lysande ögon under de två senaste dagarna :) Selina som skriver bloggen bor i södra Finland med är hemma från norra Österbotten, och är hittills den enda som jag hittat som skriver om veganism och naturligt leverne på dialekt :D Där har du nåt att bita i, Vivi! En underbar blogg också den, med massor av praktiska tips. Det riktigt kliar i mina fingrar, jag vill pröva en massa nya metoder och recept Nuuu!
  • Slutligen måste jag ju informera om något så underbart som en nystartad grupp för svenskspråkiga veganer i Finland, på facebook! Tänk att jag inte ens tänkt på att söka efter sån. Jag snubblade in på den via Selinas FB-sida, och insåg här att den bara är några dagar gammal. Sicken flax! :D
Jepp, hopi hopi iväg för att läsa nu!
//Inna

3 kommentarer:

  1. Nej men så härligt med vegansk blogg på dialekt! Skummer igenom as we speak :D.

    SvaraRadera
  2. Ila är inte vegan... äter fisk.

    SvaraRadera
  3. Aj sidu! Tack för den kommentaren, Anonym! Som sagt, jag har inte kollat igenom den särdeles noga, mest skummat i början. it's on my list :)

    SvaraRadera