måndag 25 februari 2013

Recept: Veganplättar

Jag har egentligen aldrig varit så mycket för plättar eller pannkaka (pannkaka har jag ännu svårt för), och jag tror inte jag stekt riktiga plättar en enda gång i mitt liv... Våfflor är mera min grej, men jag äger inte nåt våffeljärn för stunden. Förra vintern i januari hade jag dock en mycket trevlig plätt-upplevelse involverande en skidtur i vad som kändes som midjedjupa drivor, efterskid-bastu med gott sällskap, blåbärssylt och Vargavärme. Så då jag pånytt blev bjuden på plättar här fär nån månad sen beslöt jag mig för att jag ju måste testa ifall veganska plättar är lika goda!

Sagt och gjort, igår vankades det privat plättkalas hemma hos Inna och katterna! Jag utgick ifrån dethär receptet, men ändrade på det lite, och i min plättsmet åkte följande saker i:
  • 2 dl rågmjöl
  • 3 dl havremjölk
  • 1 msk socker
  • En gnutta salt
  • Nåt milligram bakpulver
  • Några matskedar jungrukokosolja
... Jag tog alltså av vad jag råkade ha hemma. Jag var fundersam över ifall det skulle lyckas med rågmjöl, men det var inga problem alls :) Funkar säkert fint med olika typer av mjöl, nån gång tror jag att jag ska testa blanda i mandelmjöl också. Vaniljsockret var slut, och bakpulvret hamnade mest i av misstag, men jag tror det vore en bra idé att ha i kanske en halv tesked eller så. Och jag stekte i kokosolja för att det ger sån underbar doft, och det visade sig passa Perfekt till det här receptet. Rekommenderas hett!

 
Ja, på lappen hade jag skrivit upp grundreceptet, som jag i stort halverade

Några plättstekningsinstruktioner tänker jag inte ge, för jag suger på att steka plättar, vilket bevisas av att 2 av 5 plättar blev till mojs, se klumparna till höger i bilden... ;) Det var dock goda klumpar! Man blandar helt enkelt allt, och eftersom åtminstone vanlig plättsmet gärna ska stå i kyl en stund lät jag den stå kanske 20 minuter innan jag värmde pannan. Och det blev fina plättar! De är ju dock inte riktigt lika "sega" som vanliga plättar, så de höll ihop lite dåligt åtminstone i början, jag tror det kan vara en idé att göra lite mindre plättar än vanligt. Det finns ju också en typ av ägg-ersättningsprodukt som heter "NoEgg", som man kan ha i plättsmeten och som lär vara riktigt bra, men eftersom den i princip innehåller mest potatisstärkelse och bakpulver + tillsatser, så tycker jag det borde funka lika bra att helt enkelt ha i potatismjöl och bakpulver... ska testas!

Plättarna åt jag med hallonsylt och havregrädde! Och jag var lat och använde matlagnings-havregrädde, ja, för jag iddes inte köpa hem vispbar soyagrädde bara till det här, när jag ändå hade en öppnad tetra Oatly hemma (den svarta förpackningen till vänster, med en avocadolopp på :P).

Bon Appetit!
//Inna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar