tisdag 22 juli 2014

Tips: Á la ecos bönpasta!

Jag har spenderat de senaste tre veckorna i Danmark, och då jag var inne på Kvickly för att handla mat råkade jag på detta underverk!

Bild: http://blogg.gryningen.eu/wp-content/uploads/2013/01/a-la-eco-b%C3%B6npasta-grupp.jpg
Det är alltså ekologisk pasta gjord helt och hållet på bönor! Ingen vete, inget mjöl överhuvudtaget, heller ingen gluten. Och en massa vegetabiliskt protein istället för vita kolhydrater. Jag var bara tvungen att testa den ljusa sorten, och var helt såld efter första portion. Helt sjukt gott, ju! Pasta har varit en av mina stora synder, för jag blir alltid så otroligt sockersnål efter att ha ätit pasta. Jag köpte med mig hem ett paket av alla tre sorterna, och har hunnit pröva den gröna nu också, tillsammans med pesto och grönsaker. Sjukt gott!!!

Jag tyckte mig minnas att Noora skrivit något om dethär i något skede, och visst hade hon det..!
"Ensinnäkin: kuka tarvitsee vehnää mihinkään? No ei kukaan. Toiseksi: jos sitä vehnää ei voi syödä gluteenin takia, on tässä oiva korvike. Kolmanneksi: tässä pastassa on 44,8 g/100 g proteiinia siinä missä tavallisessa vehnäpastassa on suunnilleen 10 g/100 g tienoilla. Hiilareita vehnäpastassa on about 70 g/100 g, papupastassa hiilareita on 17,1 g/100 g. Melkoinen ero! Karppaajat ehkä diggaavat tästä tiedosta — ja kaikki muut, joille näillä seikoilla on väliä."
Jag gick via Punnitse & Säästä idag och frågade efter det, och de sa att det lät bekant, men att de tyvärr inte hade det i sortimentet, och nu då jag kollade så var det alltså Ruohonjuuri som hade dem, inte P&S. Jag frågade nyss på Ekosoppis FB-sida ifall de skulle ha av dem, och jag meddelar här ifall det visar sig att de har dem, och till vilket pris. Detta budskap ska spridas ^^ 
Uppdatering: Den ljusa och svarta sorten finns på Ekosoppi i Vasa för 5,70 €/paket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar