söndag 18 maj 2014

Fiskfasonerna

Jag skrev för ett tag sedan (Hälleduud, snart ett halvår sedan. usch vad jag skäms) om hur jag tänkte att jag skulle börja äta fisk igen. Eller snarare, hur jag skulle lära mig äta fisk från början, för under den tid jag själv varit vuxen nog att laga min egen mat har jag egentligen aldrig använt fisk i matlagningen. Nej, dedär fiskpinnarna under högstadietiden räknas inte.

Nå, det tog ett tag, men nu har jag äntligen kommit igång :) igår tillredde jag och en god vän sikfiléer i ugn, och även om jag nog inte hiffat dethär hur man ska krydda fisk, så var det riktigt gemytligt och gott! Det blev inte så vackert, så jag har inga foton, men det som det bjöds på var alltså sikfiléer som tillretts i ugn tillsammans med citron, olivolja, vitpeppar, äppel, rödlök och salt, tillsammans med hasselbackspotatis och örtmorotsslantar. Det låter i alla fall rätt smarrigt, eikö? :)

Då jag skulle börja söka recept snokade jag först upp WWF:s finska fiskguide (för den kändes mer relevant än den svenska), och gjorde en lista över de fiskar jag sett att finns tillgängliga i fiskdisken jag tänkt besöka, som fick grönt ljus enligt WWF. På den listan hamnade:
  • Abborre
  • Gädda
  • Sik
  • ...och en hel del fisk som jag inte visste om jag skulle hitta, eller kände till ursprunget på.

På listan över "orange fiskar" hamnade följande:
  • Alaskasej
  • Makrill
  • Sej
Så, det var redan bättre än jag tänkt mig :) Då jag sedan började söka fiskrecept var dock alla recept superfancyga, och jag ville ha nåt basic recept som jag kunde öva mig med och variera! Liksom, något som inte var fisksoppa men nåt motsvarande :P På svensk fisks hemsida hittade jag sedan precis vad jag behövde, och så slutade det med det recept vi sedan gjorde.

Väl i butiken var jag förvånad över hur mycket miljövänlig fisk det sist och slutligen fanns, när jag riktigt började kolla. Även om mängden lax också var skrämmande... men, det finns absolut en massa potential för fiskexperiment i Innaköket! Kanske jag nån gång i framtiden till och med vågar mig på att köpa en hel fisk och själv filéa..? Nå, babysteps :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar