fredag 8 augusti 2014

A cake in a mug - it's a mugcake!

Jag har varit lat vad gäller mat den senaste tiden och inte orkat göra ordentlig mat. Nu har dock semestern tagit vid, och jag har faktiskt både tid och motivation att testa lite nya recept. Då kom det sig naturligt att jag prövar en massa recept som legat på hög, varav ett av dem varit att testa att göra en så kallad "mugcake", eftersom både lillasyster och Cassie har bloggat/vloggat om dem :)

Ursäkta ett ganska fult foto, jag är inte så bra på dethär med garnering...
Min variant är en blandning av ett recept som lillasyster citerat, och Cassies version. Den ser ut såhär:
  • 2 äggvitor (eller 1 ägg)
  • ½-1 dl havregryn
  • ½ dl krossad hasselnöt
  • 1 tsk kanel
  • 1 mogen banan
  • 1 tsk stevia (valfritt)
  • ½ dl valfri mjölk (ko-, mandel- eller soya-, ingen skillnad)
  • Garnering
Blanda allt, och se till att särskilt mosa bananen så det inte finns bananbitar kvar.
Häll i en mikrosäker mugg (gärna en stor, för den sväller uppåt) och värm i ca. 4 minuter på full värme. Ta ut och stjälp upp på ett fat, och garnera! Jag har gjort den två gånger nu, och garnerat med kvark och tinade bär. Kokos och honung vore säkert nami. Helt jättegott, och inga onödigheter!

Dethär receptet går säkert att variera i oändlighet - banan, ägg och havregryn är nog det viktigaste (samt vätska). Cassie använde mandelmjöl också, och lillasyster hade i kokos. Jag tog vad jag hade hemma, så därför blev det såhär :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar